NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدٌ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ الْوَاحِدِ
بْنِ زِيَادٍ
حَدَّثَنَا
الْحَجَّاجُ
عَنْ الزُّهْرِيِّ
عَنْ
عَمْرَةَ
بِنْتِ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
عَنْ
عَائِشَةَ
قَالَتْ قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
إِذَا رَمَى
أَحَدُكُمْ
جَمْرَةَ
الْعَقَبَةِ
فَقَدْ حَلَّ
لَهُ كُلُّ شَيْءٍ
إِلَّا
النِّسَاءَ
قَالَ
أَبُو دَاوُد
هَذَا حَدِيثٌ
ضَعِيفٌ
الْحَجَّاجُ
لَمْ يَرَ
الزُّهْرِيَّ
وَلَمْ
يَسْمَعْ
مِنْهُ
Âişe (r.anhâ)'dan;
demiştir ki: Resûlullah (s.a.v.);
"Sizden biriniz
Akabe Cemresine taşları atınca ona kadınlar(a yaklaşmanın dışında her şey helâl
olur" buyurdu.
Ahmet b. Hanbel, VI,
143, Beyhakî, es-Sünenu'l-kübrâ, V, 136.
Ebu Davud dediki: Bu
(hadis) zayıf bir hadistir. Çünkü Haccac, Zühri'yi görmemiştir ve ondan
herhangi bir hadis işitmemiştir.
İzah:
Bu hadis-i şerif İmam
Ahmed'in Müsned'i ile Beyhakî'nin es-Sünenu'l-Kübrâ'smda; "taşları atıp da
tıraş olduğunuz zaman size kadınlara yaklaşmaktan başka ihramla ilgili yasaklardan
her yasak helâl olur"[el-Fethür'-rabbânî, XII, 185; Beyhakî,
es-Sünenu'l-kübrâ, V, 136.] anlamına gelen lâfızlarla rivayet olunmuştur.
Darekutm'nin rivayetinde ise, "taşlan atıp da tıraş olduğunuz da ve kurban
kestiğinizde kadınlara yaklaşmaktan başka herşey size helâl olur"[Darekutnî,
Sünen, II, 276.] şeklindedir.
Bu bakımdan ulemânın
büyük çoğunluğu Ahmed b. Hanbel'in, Bey-hakî'nin ve Dârekutnî'nin bu
rivayetlerini de gözönüne alarak, "bayramın birinci günü Akabe Cemresine
taşları attıktan sonra kurban kesip tıraş olan kârin veya mutemetti bir hacıya
ve taşlan attıktan sonra traş olan bir müfrid hacıya kadına yaklaşmaktan başka
ihramla ilgili her yasak helal olur"[Bk. 1978'inci hadis.] demişlerdir.
Fakat sadece konumuzu teşkil eden Ebû Dâvûd hadisinin zahirine göre hükmeden İmam
Mâlik'e göre ise, Akabe Cemresine taşları atan bir kimseye kadınlara
yaklaşmaktan başka ihramla ilgili herşey helâl olur. Bu görüş İmam Ahmed'den de
rivayet olunmuştur.